Concept of 'Release', Beyond Taboo Exhibition
According to the theme of exhibition is ' beyond taboo or breaking the taboo', taboo is quite a strong concept, it is a social prohibition. There are different kinds of taboos ranging from religion, politics, sex, sexual orientation, personal relationship, racism and socio-economic class. On the subject of 'taboo', I focus on a subject which could be integrated with art.
Traditionally, work of art is supposed to be touched only by artists unless that work is an interactive video or installation. Security guards at the art museums and galleries are hired to protect masterpieces from vandalism or steal. The experience of entering an art exhibition could be similar to entering a church, viewers are expected to be quiet, mobile phone should be turned off, no foods or beverages are allowed inside the exhibition room. Therefore, there are some forbidden rules or taboos within the art galleries or museums.
Generally, the word “create” has been used many times to convey the idea of producing works of art. However, to make a piece of art, the idea of deconstruction could be applied with. The process of causing damage to something can be part of the creative method.
For the exhibition at the entrance hall of Dukwon Gallery, I’ll create an interactive installation which consists of one hundred and fifty small triangle shaped sculpture. These three-dimensional triangle forms are made of cardboard, inside of the forms are painted in different tones of green. The sculptures are placed directly on the gallery floor. Viewers are invited to step on the sculptures as they walk through the hallway. As the sculpture is squashed, the form is changed and the inside colour is revealed. Therefore, the sculpture is not damaged but is created into different format.
This interactive installation challenges viewers to act in a different manner towards a work of art. Since viewers can’t figure out whether the sharp edge of sculpture will hurt them or not, it causes tension and a challenge for viewers to step on the sculpture. The act of smashing also provokes artists who spend lot of time and energies making the sculpture. It takes more than an hour to build each sculpture but it takes only few second for the changing.
12 August 2009
이번 프로젝트의 주제의 ‘Taboo’는 강한 의
미를 가지면서 사회적으로 금기시 되는 것이
다. 그리고 거기에는 종교적, 정치적, 성적,
성적취향, 개인적 인간관계, 인종 그리고 빈
부격차와 같은 다양한 종류의 금기가 있다.
같은 팀이 된 청년작가들과 함께 토론한 후
에 우리는 예술의 영역으로 의견을 좁혔다.
일반적으로 인터렉티브 영상작업, 설치작업
들을 제외하면 예술작품은 오직 작가들만이
만질 수 있으며 작품은 항상 경비직원들에
의해 보호되고 있다. 이런 전시를 보는 것
은 흡사 교회에 가는 것과 비슷하게 관람자
들은 정숙과 함께 휴대폰의 전원을 꺼야 한
며, 음식물과 음료수는 반입이 제한된다. 이와
같이 갤러리와 미술관에도 금지된 규범, ‘금
기’가 있다.
일반적으로 ‘창조’란 단어는 작업의 아이디
어의 의미를 전달하는데 많이 사용된다. 그
러나 작품의 한 부분을 만들기 위해서는 생
각의 전환과 해체가 필요하기도 하다. 그래서
과정중의 발생되는 손상은 창조적인 방법의
한 부분이 되기도 한다.
전시 공간인 덕원 갤러리 입구 복도에 작은
삼각형 100개, 50개로 각각 이루어진 조각품
으로 인터렉티브 설치작업을 할 것이다.
삼차원적인 삼각형은 판지로 만들어졌으며
삼각형의 안 부분에는 각기 다른 초록색 계
열의 색이 칠해져 있다. 이 조각은 갤러리 바
닥에 설치되어 관람객들은 조각품들을 밟으
면서 복도를 통과할 것이다. 이 밟힌 조각품
들은 형태가 바뀌고 삼각형 안의 색은 밖으
로 드러나게 되어 손상이 아닌 또 다른 모습
으로 창조되는 것이다.
인터렉티브 설치과제는 관람객들에게 예술
작품에 대한 다른 태도를 행동할 수 있게 해
준다. 관람객들은 조각의 모서리 부분을 보
며 자신에게 해를 줄지도 모른다는 긴장감
과 함께 조각을 밟는 도전과제를 받는다. 또
한 이렇게 관람객에 의하여 순식간에 손상된
작품은 그것을 공들여 만든 작가들에게도 자
극이 된다.
번역 / 김정아
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